5 dróg do Boga

Browse By

Uwielbiany przeze mnie i doceniany przez Kościół św. Tomasz z Akwinu, jeden z najszlachetniejszych umysłów, jakie chodziły po ziemi, podał w swoim znakomitym dziele „Sumie Teologii”, pięć sposobów czy dróg, które udowadniają istnienie Boga. Cytuję mój ulubiony argument, który wskazuje na byt konieczny i przygodny (trzecia droga). Wszystkie pięć dróg opisane są na str. 47-50 pierwszej księgi Sumy – Traktacie o Bogu. Cała „Suma Teologiczna” dostępna jest w plikach pdf na stronie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Trzecią drogę wskazuje byt przygodny i konieczny. Oto ona: Stwierdzamy na świecie rzeczy, które mogą być i nie być. Widzimy, jak jedne powstają, a inne zanikają, co świadczy o tym, że mogą być i nie być. Otóż nie do pomyślenia jest, by wszystkie takiego typu rzeczy zawsze istniały. Czemu? Bo co może nie istnieć, niekiedy faktycznie nie istnieje; jeśli przeto wszystko może nie istnieć, to ongiś nic nie istniało ze świata; a jeśli to prawda, to i dziś nic by nie istniało; co bowiem nie istnieje, nie zacznie istnieć inaczej, jak tylko dzięki temu, co już jest; gdyby więc nic nie istniało, zaistnienie czegokolwiek byłoby niemożliwe; w takim razie i dziś nic by nie istniało, co jest oczywistym fałszem. Nie wszystkie więc jestestwa są bytami przygodnymi, ale między nimi musi istnieć byt konieczny. Wszelki zaś byt konieczny albo ma przyczynę swojej konieczności skądinąd, albo nie ma; nie do pomyślenia jest, by ten łańcuch bytów koniecznych, mających przyczynę swojej konieczności skądinąd, ciągnął się w nieskończoność, podobnie zresztą jak i łańcuch przyczyn sprawczych, co wyżej udowodniono. Musimy więc uznać istnienie czegoś, co jest konieczne samo w sobie, nie ma przyczyny swej konieczności gdzie indziej, a jest przyczyną konieczności dla innych, a to wszyscy nazywają Bogiem.

Fotografia: Wikimedia Commons.

Podobne Artykuły